بتن اکسپوز و کاربرد آن در ساختمان ها

 

تایل های بتن اکسپوز با طرح تیشه ای برای اولین بار در کشور در نما و فضای داخلی ساختمان اداری مجتمع تحقیقاتی تولیدی ایران فریمکو در سال 1353 به زیبایی به کار رفته است .

 

بتن اکسپوز ، کاربرد معمارانه بتـن طبیعی با سطح و بافت و رنگ طبیعی می باشد. آنچه که در کیفیت بتن اکسپوز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد ، طرح اختلاط استاندارد و استفاده از مصالح مرغوب و تولید بتن اکسپوز منطبق بر دانش فنی می باشد. استفاده از سنگدانه های استاندارد در تولید بتــن اکسـپوز بر کیفیت و دوام بتـن اکسـپوز تاثیری بالایی دارد همچنین استفاده از سیمان پرتلند تیپ دو در ساخت بتن اکسپوز توصیه شده است. کاهش نسبت آب به سیمان با استفاده از روان کننده و فوق روان کننده های بر پایه پلی کربوکسیلات بر مقاومت فشاری بتن اکسـپوز تاثیر بسزایی خواهد داشت. عمل آوری بتن تولید شده در رشد مقاومت بتن در سنین اولیه از عوامل اساسی و الزامی در مرحله ساخت بتن اکسـپوز می باشد. در تولید بتن اکـسپوز از افزودنی هایی نظیر دوده سیلیسی ، خاکستربادی و یا پوزولان های استاندارد دیگر برای جایگزین با سیمان برای کاهش حرارت هیدراتاسیون و در نتیجه بهبود خواص بتـن اکسـپوز استفاده می شود.

بتن اکسپوز سبک
امروزه با توجه به کاربرد بتن اکسـپوز در ساختمان ، به ویژه در فضاهای داخلی و در نمای خارجی معماران و مهندسان ساختمان به استفاده از این مصالح روی آورده اند. چگالی بتن سبک بین 600 تا 900 و بتن سبک بتن نیمه سبک بین 900 تا 1600 می باشد. در تولید بتن سبک از سبک دانه های معدنی ویا صنعتی استفاده می کنند. سبک دانه ها در عین حال این که باعث کاهش وزن مخصوص بتن می شوند اثراتی همچون افزایش نفوذپذیری و کاهش مقاومت و یا شوره زدگی را به همراه دارند. از این رو باید در نظر داشت استفاده از بتن اکسـپوز سبک در فضاهای خارجی و به خصوص نما توصیه نمی شود. در ساخت بتن اکسپوز سبک می بایست الزاماتی خاصی صورت پذیرد و طرح اختلاط متناسب با کاربرد بـتن اکـسپوز بکار بسته شود.

طرح های بتن اکسپوز
رایج ترین بافتی که در سطح بتن اکسپوز مورد توجه معماران قرار داشته است ، بافت با قالب طرح چوب به خصوص چوب روس می باشد. بافت دیگری که در این محصول نمود خاصی داشته است بافت با قالب فلزی سورخ دار می باشد.
امروزه بتن های طرح دار بیشماری با توجه به قالب طراحی و تولید می گردند. بتـن اکسـپوز راک فیس یا طرح سنگ ، بتـن اکسـپوز طرح سنگ مالون و سنگ ورقه ای از طرح های متداول بتن اکسـپوز می باشند.
بتـن اکسـپوز با طرح سنگ تیشه ای یکی دیگر از بافت های زیبای بتن می باشد که در نمای ساختمان ورودی ساختمان اداری مجتمع تحقیقاتی تولیدی ایران فریمکو بکار برده شده است.

قطعات بتـن اکسـپوز L شکل

پانل بتـن اکسپـوز 4 سوراخ در فضای داخلی

پانل بتـن اکسپـوز 4 سوراخ در نمای ساختمان