نمای بتن مسلح به الیاف شیشه GFRC

بتن مسلح (بتن تقویت شده) با الیاف شیشه (GFRC) یک نوع مصالح ترکیبی شامل مخلوطی از سیمان هیدررولیکی، ماسه‌ی سیلیسی، الیاف شیشه‌ی مقاوم در برابر مواد قلیایی (AR) و آب است. الیاف شیشه‌ای به طور مؤثر مخلوط ملات را تقویت کرده و در نتیجه خواص کششی و انعطاف‌پذیری آن بهبود می‌یابد.

بتن مسلح به الیاف شیشه

کامپوزیت GRC یک نوع مصالح جذاب و بادوام برای نمای ساختمان است که ‌می‌تواند در انواع گسترده‌ای از اشکال و پروفیل‌های پیچیده قالب گیری شده و استفاده از آن در پانل‌های پیش ساخته و سبک ، جهت بکارگیری در نمای خارجی ساختمان‌های جدید بسیار مناسب است.

مزیت اصلی پانل‌های GRC در مقابل دیگر محصولات بتنی پیش ساخته سبک بودن قابل توجه آن است. این امر باعث صرفه جویی چشمگیری در هزینه‌های حمل ونقل، بارگیری و نصب پانل‌ها ‌می‌شود. اگر این سبکی وزن در مرحله‌ی طراحی در نظر گرفته شود، می‌تواند تا حد زیادی در صرفه جویی اقتصادی طراحی پی‌ها و سازه های بلند برای ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه اثرگذار باشد.

دیگر مزیت‌های قابل توجه پانل های GRC عبارتند از دوام، مقاومت شیمیایی، غیر قابل اشتعال بودن، مقاومت در برابر ضربه و عایق بودن مناسب در برابر صوت و حرارت. انواع اصلی کامپوزیت های GRC که اغلب مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند عبارتند از: اسپری ، پیش آمیخته ، پیش آمیخته اسپری شده و خود متراکم.

درصورت هماهنگی اولیه در طراحی، بین معمار، مهندس سازه و طراح نما GRC مزیت‌های زیادی برای شناخت مشکلات محتمل، به دست خواهد آمد. در جایی که ممکن باشد متخصص دیوارهای پرده‌ای یا شیشه‌ای نیز باید در مباحث مورد مشورت شرکت نماید تا در مسائل مربوط به اندرکنش‌های بین صفحات توصیه‌های لازم را ارائه دهد.

بتن مسلح به الیاف شیشه

سیستم‌های نمای GFRC ساختمان باید قابلیت هماهنگ شدن با حرکت‌های معمول سازه‌‌ی ساختمان را داشته باشند. وزن و آرایش تکیه‌گاه‌های پانل‌های نمای GRC در ارزیابی اندرکنش نما-سازه بسیار مهم است. حرکات ناشی از حرارت، تغییر رطوبت و انقباض در سازه و سرویس‌دهی، تغیییرشکل‌های تیرها و دال‌ها همراه با کوتاه شدن الاستیک ستون‌ها در سازه می‌توانند اثرات زیان آوری روی نما داشته باشند. بنابراین روش‌های مختلف باید برای حل این مسأله در نظر گرفته شوند.

برای مطالعه بیشتر در این ضمینه می توانید به این لینک مراجعه نمایید

امتیاز شما برای ما مهم است
مطالعه کنید
روش های طراحی GFRC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =