فوق پوزولان پومیس برای توسعه GFRC و کاربردهای پیش ساخته
زمانی که صنعت تولید نیروی سوخت ذغالی به دنبال یک بازار برای استفاده از خاکستر بادی که می خواستند آن را از انبارشان جمع کنند، بود، جامعه به طور وسیعی مزایای بتن پوزولانی را مجددا کشف کرد. آری، این مورد به عنوان یک پوزولان جایگزین عمل می کند ولی پوزولان اصل بهتر است. هس پوز (پوزولان هس)، پومیس پوزولانی طبیعی و بادوامی است که مشابه آن در روم استفاده شد – اما بسیار ریزتر- و باعث ایجاد یک پوزولانی شد که به طور قابل توجهی دوام و عملکرد بتن را به طور پیوسته و مدام افزایش داد.
فوق پوزولان هس از طریق پالایش کردن دقیق یک پومیس خالص ساخته می شود – یک سیلیکای سفید و بی شکل که از طریق پدیده های آتشفشانی در میلیون ها سال پیش ایجاد شده است. این پوزولان، یک محصول فرعی از روند کنترل آلودگی نیست. حاوی هیچ مواد خطرناکی نمی باشد. این پوزولان یک پوزولان طبیعی است که در تنگه های اغلب مخازن و بناهای خوف انگیز طبیعی ایجاد شده اند: آتشفشان ها.
ماده سبز
کلسینه شده طبیعی ، خالص و برای استفاده در خمیردندان و لایه بردار از نظر سلامتی ایمن است، پوزولان پومیس موثر و پربازده است، فراوان و سبز است! در برخی از کاربری ها، فوق پوزولان هس می تواند تا 50% سیمان پرتلند که مورد نیاز است، جایگزین شود، از این رو هزینه را کاهش می دهد، برروی گرده ها، اثرات عظیم ذرات گرده های کربنِ سیمان استاندارد، اساسا کمتر می شود.
تقویت عملکرد بتن استاندارد. اغلب روند زوال و افت کیفیت به محض بتن ریزی آغاز می شود. مطالعات اخیر اشاره می کنند که تنها حدود 75% پودر سیمان به هیدرات سیلایکات کلسیم (CSH)، ماده چسباننده که بتن را به هم می چسباند، تبدیل می شود. بیشتر مواد باقیمانده 25% به کلسیم هیدروکسید (CH)، یک محصول فرعی از واکنش هیدراتاسیون بین آب و سیمان تبدیل می شود– یک محصول فرعی که تمایل به ایجاد مشکلاتی دارد که اثر زیان باری بر روی عملکرد بلندمدت بتن و حتی ظاهر آن دارد. اضافه کردن یک پوزولان پومیس طبیعی با خلوص زیاد به بتن، مشکل CH را یا خنثی می کند یا کاهش می دهد. در حقیقت پوزولان پومیس CH را به CSH اضافی تبدیل می کند، بتن را متراکم می کند و باعث می شود که بتن تقریباغیرقابل نفوذ باشد.
با وجود اینکه مقاومت شیمیایی احتمالا بزرگترین مزیت اضافه کردن پوزولان پومیس به بتن است، به هیچ وجه تنها مزیت حاصله نیست. مزایای زیر از طریق مطالعات گسترده (و در حال انجام) توسط دانشگاه یوتا، تگزاس آستین، دانشگاه واشنگتن، دانشگاه کلمسون و دیگر مراکز مستندسازی شده اند.
126 سال پیش از میلاد مسیح پانتئون جاودان در روم تکمیل شد و گنبد آن به طور خاص با سنگدانه پومیس و بتن بهبودیافته با پوزولان پومیس ساخته شد. تقریبا 2000 سال بعد، پانتئون همچنان بزرگترین گنبد بتن غیرمسلح دنیا است.

مطالعه کنید
نماي پیش ساخته بتنی

مزایای پوزولان پومیس
به طور خاص تحقیقات نشان می دهند که استفاده از فوق پوزولان هس در بتن باعث ایجاد مزایای زیر می شود:
افزایش مقاومت فشاری
تقویت در برابر حمله شیمیایی
افزایش مقاومت در برابر حمله سولافات
مهار و خنثی کردن واکنش قلیایی سیلیسی ASR ) (مخرب
کاهش حرارت هیدراتاسیون
مقاومت در برابر سایش را افزایش می دهد
نفوذپذیری را به طور قابل توجهی کاهش می دهد
دوام را بهبود می بخشد
مقاومت و زیبایی
فوق پوزولان هس نه تنها برای پروژه هایی که بتن با عملکرد زیاد و با دوام زیاد می خواهند، ایده آل است، بلکه پوزولان پومیس سفید و با کیفیت زیاد ما (روشنی 84 GE) هر جا که رنگ روشن و جاذبه بصری مهم است، برای تمام شکل های بتن پیش ساخته مورد استفاده قرار می گیرد، این مورد شامل مجسمه سازی با قالب، صفحات GFRC، المان های معماری و روکش سنگی تولیدی می شود ولی محدود به این موارد نیست.
فوق پوزولان هس

تحقیقات بر روی عملکرد
تحقیق اخیر بر روی عملکرد بتن که در آن از فوق پوزولان هس استفاده شده بود، آنچه را که رومیان می دانند را اثبات کرد: یک پوزولان پومیس طبیعیِ ریزدانه، مقاومت بلندمدت، مقاومت شیمیایی و دوام باورنکردنی به بتن معمولی می دهد.

محیطت زیست، سلامتی و ایمنی
مطالعات اخیر داده های آزمون اخیری را تایید می کنند که بیان می کردند پوزولان پومیس طبیعی دارای سیلیکات کریستالی و دیگر مواد خطرناک نیست. پوزولان های هس بسیار ایمن هستند، همچنین به عنوان ساینده (سمباده) سبک ،برای تمیز کردن دندان و به عنوان عامل لایه بردار در کرم های پوستی به کار می روند. در حالی که پوزولان های فرعی با آلاینده های منظم مبارزه می کنند، پوزولان طبیعی هس یک انتخاب ایمن از نظر سلامت و دوست دار محیط زیست است.
قابلیت دسترسی
فوق پوزولان هس در جنوب شرقی ایالت ایداهو واقع در USA، از معدن استخراج شده وپالایش می شود. با استفاده از ابزارآلات وسیع و پیشرفته حمل و نقلِ ، ما می توانیم آن را به هر جایی در سیاره منتقل کنیم – در کیسه های 50 پوندی یا 20 کیلوگرمی، کیسه های بزرگ 1 تنی یا در واگن های بادی حجیم و در تانکر کامیون ها بسته بندی می شود.
مصرف قابل اطمینان
هس یک شرکت خانوادگی است که خدمات مطمئنی را بیش از پنج دهه ارائه می دهد. وعده شرکت مبنی بر “در محل- به موقع” به مشتریان به همین میزان اعتماد بخشیده است.
مهار واکنش قلیایی سیلیسی
طرح اختلاط ملات بر مبنای روند ASTM C1567 با استفاده از سیمان تیپ 1 و 25% جایگزینی ریزدانه با خرده شیشه زمینی مورد آزمایش قرار گرفت. درصد تغییر طول برای انبساط قابل قبول کمتر از 0.10% در چهل روز با سنگدانه های واکنش پذیر است. (U از مطالعه اوتا)

مطالعه کنید
بررسی روش های قراردادی ساخت و تولید نمای جی اف آر سی

شاخص فعالیت
بر اساس C595 ضمیمه A1 تعیین شد. شاخص فعالیت با به دست آوردن میانگین مقاومت فشاری نمونه های مکعبی طرح آزمایش با میانگین مقاومت فشاری نمونه های مکعبی مخلوط کنترل محاسبه شده است. (U از مطالعه دانشگاه یوتا)

جمع شدگی
طرح اختلاط برای تغییر طول در نمونه های بتنی استوانه ای 6”×12” مورد آزمایش قرار گرفتند. اضافه کردن پومیس بسیار ریز تغییر طول (جمع شدگی) را در مقایسه با 100% سیمان کاهش داد. (U از مطالعه دانشگاه یوتا).

مهار سولفات
به پیروی از روند ASTM C1012، طرح اختلاط ملات برای مقاومت در برابر سولفاته شدن طی 6 ماه مورد آزمایش قرار گرفت. مخلوط هایی که حاوی پومیس بودند به صورت HS (سیمان بسیار مقاوم در برابر سولفات) دسته بندی شده اند، تغییر طول بعد از 26 هفته کمتر از 0.05% است. (U از مطالعه از دانشگاه یوتا)

مقاومت در بازه زمانی های مختلف بر حسب kΩ-cm
از روند ASTM C192 پیروی شد تا استوانه های 6”×12” ساخته شوند و بر اساس ASTM C511 عمل آوری شوند. مقاومت در طول زمان برای اختلاطی که دارای پوزولان است، افزایش می یابد، در حالی که مقاومت برای اختلاطی که 100% سیمان پرتلند دارد، ثابت می ماند. (U از مطالعه یوتا)

امتیاز شما برای ما مهم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − سیزده =